KATRE eli kansallinen tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka sisältää kaikkien kansalaisten tulotiedot (palkka-, eläke- ja etuustiedot). Jatkossa tulotiedot on keskitetty yhteen rekisteriin, jonka ansiosta työnantaja selviää yhdellä ilmoituksella palkansaajaa kohden usean eri viranomaisille toimitettavien ilmoituksien sijaan. Erillisiä ilmoituksia Verohallinnolle, työeläkelaitoksille tai työttömyysvakuutusrahastoille ei enää tehdä. Lisäksi palkkaselvitykset ja -todistukset saadaan suoraan tulorekisteristä.
Myös palkansaajan asiointi helpottuu, kun itseä koskevat tulotiedot ovat saatavilla sähköisen asiointipalvelun kautta. Tulorekisteriä ylläpitää Verohallinto ja sinne ilmoittaminen on maksutonta.
Tulorekisterin piiriin tulevat kaikki toimijat, jotka käsittelevät ja ilmoittavat palkkatietoja. Olipa kyseessä yrittäjä tai yritys, joka maksaa palkkoja työntekijöille tai itselleen. Tiedon tuottajat ilmoittavat tiedot ansioituloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti.
Tulorekisterin myötä ilmoittaminen:
Lisää tulorekisteristä löydät täältä.
EmCe Palkkahallinnon ohjelmistoon valmistuu syksyn aikana ominaisuus, jonka ansiosta ilmoitettavat tiedot siirtyvät palkanlaskennasta suoraan tulorekisteriin. Ilmoittaminen EmCessä tapahtuu varmenteen avulla tulorekisterijärjestelmään.
EmCe Palkkahallinto on tulorekisteriyhteensopiva.
EmCessä on käytössä laaja ilmoittamistapa, joka tarkoittaa tietojen ilmoittamista tulolajikohtaisesti. EmCen palkanlaskennasta lähetetyt tulorekisteri-ilmoitukset korvaavat jo heti 2019 vuoden alusta tehtävät erilliset eläkevakuutusyhtiön ilmoitukset. Samoin KELA saa suurimmalta osalta tarvitsemansa tiedot etuuspäätöksien tekemiseen.
EmCe-ohjelmistoon tulevat muutokset:
Vuodenvaihteen ilmoittamiskäytäntöjen muutoksiin kannattaa valmistautua hyvissä ajoin, jotta tilitoimistojen ja yritysten palkkahallintojen siirtyminen tulorekisteri-ilmoittamiseen sujuisi mahdollisimman onnistuneesti. Tulorekisteriin valmistautumiseen soveltuva versio saadaan käyttöön tämän hetkisellä arviolla lokakuun aikana.
EmCe Palkkahallinnossa palkkalajit on kohdistettava tulorekisterin tulolajeihin, jotta palkkailmoitus muodostuu oikein. Ohjelman ohjatulla toiminnolla palkkalajeille päivitetään oletusarvot tulolajeille. Tarkasta kuitenkin, että käytät palkkalajeja samaan käyttötarkoitukseen kuin mihin se on EmCen palkkamalliin luotu.
Käyttäjäkohtaiset palkkalajit eli 7000-sarja ei päivity automaattisesti, vaan käyttäjän tulee asettaa tulolajit näihin käsin.
Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää oikeutta asioida tulorekisterissä. Voit toimia tulorekisterissä toisen puolesta, jos olet saanut tähän Suomi.fi-valtuudet. Voit myös itse pyytää toista antamaan sinulle valtuudet. Esimerkiksi tilitoimisto voi pyytää valtuutta toimia toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Valtuutuksia voi pyytää Suomi.fi-sivustolta. Tutustu tulorekisterin valtuutusrooleihin tästä. Katso-tunniste on myös käytössä tietyin edellytyksin ilmoittamisessa.