Tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin Palkkatietolähetykset ja Palkkatietoilmoitukset –toimintojen avulla. Tulorekisterin ohjaustietojen valinnoilla: automaattinen muodostus ja automaattinen lähetys, ohjelma luo uudet lähetykset ja ilmoitukset automaattisesti. Seuraavassa käsitellään ilmoitusten luonti manuaalisesti sekä ilmoitusten korjaus.
Palkkatietolähetykset toimintoon haetaan tiedot maksettujen Palkkalistojen perusteella. Tulorekisteriin lähetettävällä palkkalistalla tulee huomioida seuraavia asioita:
Palkkatietolähetykset aloitetaan painamalla ohjattua toimintoa.
Toimintoon nousee vain ne palkkalistat, joista ei ole tehty vielä lähetystä. Uuden noudetun aineiston tila on aina 0. Muodostettu.
Aineiston tila voi lähetyksen jälkeen olla
2. Käsittelyssä
3. Voimassa
4. Hylätty vastaanotossa
5. Hylätty käsittelyssä
6. Mitätöity
Lähetys tulorekisteriin käynnistyy valitun dokumentin (oikeanpuoleisella) Ohjatulla-toiminnolla. Lähetettävän Palkkatietolähetyksen tila pitää olla 0. Muodostettu.
Tulorekisteri tarkistaa aineiston käyttäen viivästettyä rajapintaa, jonka vuoksi palautteen saaminen voi kestää useita minuutteja tai jopa tunteja. Aluksi tilaksi muuttuu 2.Lähetetty ja kun onnistunut lähetyspalaute saapuu, tilaksi muuttuu 3.Voimassa.
Virheellisen aineiston tilaksi tulee joko 4. Hylätty vastaanotossa tai 5. Hylätty käsittelyssä.
Palkkatietoilmoituksella näkyvät kaikki lähetetyt palkkalaskelmat. Ilmoitusviitteessä näkyy yritystunnus, palkkalaskelman numero ja yksilöllinen tunniste.
Kaipaatko lisää apua? Katso videomme aiheesta täältä.