TEKSTI: Susanna Suomela
Järjestelmähankinnat tehdään aina omaa liiketoimintaa tukevaksi. Niiden tehtävänä on sujuvoittaa arkea ja auttaa liiketoimintaasi kehittymään. Tilitoimistojen on hyvä myös miettiä omien asiakkaidensa tarpeita ja ennen kaikkea miten tilitoimisto haluaa palvella omia asiakkaitaan. Olitpa sitten hankkimassa uutta tai vaihtamassa vanhaa taloushallinnon ohjelmistoa, huomio nämä asiat vaihtoehtojen kartoituksessa.
Mikä on tämän hetkinen järjestelmätilanne?
Millaisia taloushallinnon järjestelmiä tai muita järjestelmiä tilitoimistolla on tällä hetkellä käytössä? Mitkä näistä on korvattavissa uudella järjestelmällä? Tarvitaanko liittymiä tai integraatioita vanhoista järjestelmistä?
Asiantuntijan vinkki:
Mitä vähemmän erillisiä järjestelmiä on, sitä paremmin tieto ja tekeminen on keskitettävissä. Tosin integraatiot ja liittymät ovat arkea, varsinkin suuremmissa yrityksissä, joissa käytössä on monia järjestelmiä ja halutaan valita kuhunkin toimintoon paras ratkaisu.
Millaisia tilitoimistosi asiakkaat ovat?
Millaisia tarpeita asiakkaillasi on ja miten haluat palvella heitä nyt ja tulevaisuudessa? Onko asiakaskunnassasi paljon perinteisiä mappikirjanpidon asiakkaita, jotka toimittavat laskuja ja kuitteja paperilla? Entä kuinka suuri osa asiakkaitasi toivoo sähköisiä palveluja, jotka on käytettävissä helposti eri päätelaitteilla?
Asiantuntijan vinkki:
XXXXX
Miten toivot liiketoimintasi kehittyvän lähitulevaisuudessa?
Miten näet liiketoimintasi kehittyvän lähitulevaisuudessa? Millaisia palveluja haluat tarjota, millaiselle asiakaskunnalle ja millainen kasvupotentiaali näissä on? Miten taloushallinnon järjestelmä voi tukea tätä kehitystä?
Asiantuntijan vinkki:
Sähköiset taloushallinnon palvelut on helppo skaalata toimintasi mukaan. Voit aloittaa kevyesti esimerkiksi vain kirjanpidon modulilla ja laajentaan ketterästi käyttöä sähköisiin taloushallinnon palveluihin; ostolaskuihin, myyntilaskuihin ja lisätä yhtälöön vaikka maksatuksen. Kaikkea ei tarvitse ottaa heti käyttöön, mutta mitä pikemmin otat sähköiset palvelut käyttöön, huomaat niistä saatavat hyödyt.
Millaista tukea toivot saavasi ohjelmistotoimittajalta?
Millaista tukea ja huolenpitoa odotat saavasi ohjelmistoimittajalta? Arvostatko kotimaista asiakastukea, joka on tavoitettavissa eri kanavista? Kaipaatko myynti- tai markkinointiapua omille asiakkaillesi?
Asiantuntijan vinkki:
XXX
Tarjoaako tilitoimistosi palkkahallinnon palveluja?
Kuuluuko tilitoimistosi tarjontaan palkanlaskenta tai olisiko sinulla kiinnostusta siihen? Mahdollistaako nykyinen tai harkinnassa oleva taloushallinnon ohjelmistokokonaisuus palkan laskennan? Miten eri palkanlaskennan järjestelmät on liitettävissä ja toimivat yhdessä taloushallinnon järjestelmän kanssa?
Asiantuntijan vinkki:
Mikäli tilitoimistosi tarjoaa palkkahallinnon palveluita, on taloushallinnon kokonaisuuteen järkevää kytkeä palkanlaskentaohjelma. Usein paras ratkaisu on valita tilitoimistolle ohjelmisto, josta löytyy molemmat modulit: taloushallinto ja palkkahallinto.
Lue lisää taloushallinnon ratkaisuista tilitoimistoille >
Tutustu EmCen Talous- ja palkkahallinnon pikaesittelyyn!
Katso seuraavat webinaarit tästä >